Інсталяція dBTechnologies в Національному цирку України. Частина 1.

Національний цирк України — важливий і відповідальний об’єкт, який формує культурний вигляд столиці нашої держави. Це один з найстаріших стаціонарних цирків в Україні, йому в минулому році виповнилося 60 років. З ювілеєм, до речі!

Розташована будівля в Києві на площі Перемоги, місткість близько 2000 місць. До такого поважного віку, цирк, безумовно заслужив на оновлення парку обладнання, і ми пишаємося тим, що для його модернізації були використані багато з наших брендів, такі, як: dBTechnologies, MA Lighting, Shure, DTS, Pro Lux, АМС і т.д .

Модернізація звукового комплексу

 

Арена цирку — завжди дуже складний акустично об’єкт і рішення задачі рівномірної озвучення з мінімумом відображень і хорошою розбірливість, непросте завдання для звукоінженерів-проектувальників. І тут варто згадати кілька факторів:

  • По-перше, сам купол цирку служить збиральною «чашею» для звуку, що створює безліч відображень і значно збільшує час реверберації, що погіршує розбірливість і якість звучання. Тому важливо направити максимум звукової енергії на аудиторію і мінімум – в конструкцію купола.
  • По-друге, зорові місця розташовані по колу в амфітеатрі і звук повинен приходити одночасно і рівномірно покривати місця всіх глядачів. Тобто АС повинні розташовуватися на однаковій відстані від публіки і мати відповідну дисперсію.
  • По-третє, велика висота купола 22 метри і необхідність зберегти можливість працювати повітряним гімнастам і акробатам, що значно обмежує можливості для підвісу.
  • По-четверте (наслідок з третього) — велика затримка в приході звукового сигналу, якщо розташовувати акустичні системи в цоколі. Відповідно, велика складність роботи наживо артистам, співакам і навіть танцюристам.

Відлуння минулого

Попередній варіант озвучки, складався базово з чотирьох 15″ точечніков у верхній центральній частині купола і чотирьох 18″ сабвуферів, розташованих вертикально (в End Fire Array), фронтом вниз, за гратами купола. Втім, вони до сих пір там)

Якщо варіант з сабами можна відзначити за досить цікаву ідею, то рішення з топами абсолютно не виконувало покладені на нього завдання, колонки даної конфігурації не могли забезпечити достатній тиск і розбірливість на такій відстані від глядачів. А розташування їх у підстави купола, помножене на неконтрольовану дисперсію, провокувало величезна кількість відображень від стін. Результат – кашоподібний, гуде, нерозбірливий, “ватний” звук для глядачів.

Проблеми намагалися вирішити за допомогою звукових «милиць», підвісивши ще кілька акустичних систем по залу, але якщо для якоїсь зони вдалося домогтися поліпшень, то для інших ставала ще гірше, додавалися неузгоджені за часом джерела звуку, додавали «каші» в звучання .

Кругова оборона

Питання потрібно було вирішувати кардинально інакше, для цього ми відправили на допомогу одного з найдосвідченіших фахівців в країні, нашого провідного звукоінженера – Олексія Малайного, який запропонував свій проект рішення. Точку зору довелося досить довго відстоювати і доводити, а також йти на взаємні компроміси, але в підсумку перемогли закони фізики.

«Завдання було складним, як технічно, так і психологічно – якби не затвердили мій варіант, плану Б з подібною же якістю рішення я не бачив. Але здоровий глузд переміг!» 

Ідея полягала в тому, щоб по колу розмістити лінійні масиви, кожен з яких, із заданою дисперсією накривав би свій сектор амфітеатру і нічого більше зайвого не чіпляв. При цьому опустити їх максимально низько і близько до глядачів. Окремий невеликий масив, спрямований на сцену, був передбачений з боку воріт під оркестром. Таким чином, вирішувалося відразу кілька проблем:

  1. Було отримано однакову відстань від кластерів лінійних масивів до глядачів по всьому амфітеатру і більш не потрібно ніяких зональних подзвучек. При цьому кожен сегмент глядацького залу чує фактично тільки свій масив, тому вони один одному не заважають і не вносять «кашу».
  2. За рахунок більш близької відстані і меншого об’єму повітря між АС і глядачем, більш ефективне використання звукового тиску акустики, менші втрати на ВЧ.
  3. Завдяки контрольованої дисперсії, звукова енергія надходить туди, куди потрібно і відображення від купола мінімальні.
  4. Мінімізація затримки практично вдвічі (заділ на майбутнє)
  5. Окремий моніторинг для сцени на набагато ближчій відстані, ніж main PA.

Найскладнішим було здійснити підвіс на такій висоті, щоб при цьому нічого важливого не зачепити і не заважати такелажу для повітряних трюків, без яких немислимий цирк. Навколо цього було найбільшу кількість суперечок, але в підсумку знайшли місця і вдалося опустити систему на 8-9 метрів, що майже в два рази наблизило системи до глядача. Це була вже перемога!

Вибір системи

Коли концепція була готова і затверджена, залишилося вибрати і прорахувати акустику. З огляду на те що це бюджетний заклад, а кластерів потрібно мінімум 4 з хорошим кутом покриття, системи повинні були бути не дуже дорогими, але якісними. Вибір припав на 8 “трьохсмугових лінійних масиви dBTechnologies DVA T8. На їхньому боці була доступна вартість, легка, але при цьому активна конструкція з підсилювачем і DSP-процесором, достатня дисперсія і гідну якість звучання. У підсумку вийшло по 6 топів на кожен з 4 масивів + 3 топа на моніторний кластер, всього 27 х DVA T8.

Реалізація

 

Для підйому і підвісу масивів використовували електричні лебідки Pro LUX E-HOIST 1000, це було перше їхнє застосування після сертифікації в Україні, як бачимо, досить успішне, вже рік висять без проблем. Природно, все системи підключені до мережі RD-Net і кожною колонкою можна керувати за місця звукорежисера. Скільки пішло сотень метрів кабелю, скромно упустимо. Добре, що акустика активна і немає втрат на акустичному кабелі.

 

На жаль, через бюджет, залишилися старі сабвуфери за куполом. Це поки зводить нанівець переваги зменшенної затримки (доводиться затримувати топи), але в планах майбутньої модернізації — замінити Саби і розмістити нові, більш ефективні по колу арени, вмонтувавши в її борт. Тоді можна буде скористатися скороченням відстані сповна.

Сигнал з пульта приходить по цифрі (AES / EBU) в процесор dBTechnologies AC26N, який знаходиться нагорі, над куполом, таким чином мінімізуються можливі втрати на аналогової передачі аудіосигналу. Процесор також підключений до RD-Net і управляється дистанційно. Сигнал лунає на 4 кластери лінійних масивів та сабвуфери.

Що ще по звуку?

Крім акустики в основному залі, цирк оновив систему сповіщення у фойє, де старі радянські трансформаторні системи озвучування були замінені на сучасні симпатичні AMC Baltic ViVA 8. Що цікаво, вдалося використати стару проводку і нові підсилювачі. Також додалися рупорні всепогодні системи для вулиці.

Пізніше цирк придбав радіомікрофони Shure QLX-D, моніторні радіосистеми PSM900 … докладніше у другій частині статті.

Звучання

Безумовно, саунд змінився на краще, це тепер абсолютно інший рівень професійного озвучування, що відповідає сучасним вимогам. Ватний, кашоподібний і нерозбірливий звук пішов у минуле. З’явився інструментарій для точного і зручного налаштування кожного елемента системи з місця звукорежисера.

«Напевно вперше в цьому залі було досягнуто таке рівномірне і розбірливе звучання для більшості точок аудиторії. Чути кожне слово, чітко передається артикуляція і тембр. Це просто чудо і величезний ривок вперед після того, що ми мали раніше. Працювати стало набагато приємніше, а результат тепер передбачуваний і управляємо » – каже Євген, звукорежисер національного цирку.

Нарешті в звуці з’явилася динаміка, фактура, так необхідна для естрадних виступів і танців, а оркестр зазвучав на повні груди. Райдерние системи персонального моніторингу дозволяють вокалістам більше не звертати уваги на затримки, цифрові радіомікрофони дозволили вийти на новий рівень звучання вокалу.

Світлове обладнання:

 

Світлове обладнання заслуговує окремого матеріалу, який ми плануємо в недалекому майбутньому. Коротко: це пульт MA Lighting, світлові прилади DTS, гармати Pro Lux LUX LED FOLLOW 600 ZOOM + лебідки ChainMaster.

 

На жаль, трохи більше, ніж через місяць, після звукової реконструкції в січні 2020 і старту захоплюючої програми «Африка», на якій ми встигли побувати, щоб переконатися в якості інсталяції та нових можливостей, трапився локдаун і пандемія. Практично рік цирк повноцінно не працював і тільки зараз починають знову з’являтися афіші і нові кончини. Побажаємо удачі гордості України — Національному цирку!